Railinfra en Veiligheid
Aanleiding voor mij om onderstaand reactie weer te geven, was dat ik
vorige week van een aantal zijden bericht kreeg dat een ex collega was
verongelukt op zijn werk.
Heb jarenlang in de railinfra gewerkt en veelal met
plezier, zwaar en hard werken, maar geld verzoend de arbeid althans …. dat
werd altijd gezegd.
Veel collega’s haakten af of het werk beviel niet of op sociaal gebied met het
vele weekendwerk maar ook doordat ze lichamelijke klachten kregen, met name
rugklachten.
De veiligheid en werkomstandigheden voor baanwerkers was,
toen ik begon in 1980, slecht en zeer gevaarlijk.
Veelal was het in begin jaren tachtig nog handwerk, gelukkig kwam de
ontwikkeling van machines in begin jaren negentig, op gang door allerlei
hydraulische hulpstukken die toegepast werden. Collegialiteit moest er wel zijn,
want het spoorwerk was meestal teamwerk, waarbij je op elkaar aan moest kunnen
bij de uit te voeren werkzaamheden
Dat was ook met name in het verwisselen van dwarsliggers waarbij
de treinen bleven rijden zij het met aangepaste snelheid met zgn LAE borden.
De ATW was er misschien wel of in de CAO opgenomen, maar
was zo goed als niet van toepassing, toen de ATW daadwerkelijk werd toegepast,
bleek dit een niet al te motiverend instrument te zijn. Personeel dat zich toen
terecht op de ATW beriep, maakte dat de motivatie niet echt bevorderlijk werkte.
Er was meestal veel werk te doen in een korte tijdsperiode vooral bij nachtwerk,
maar dan de afspraak gauw gemaakt: “klaar naar huis” of het werd extra betaald,
maar dat verviel toen grotendeels door de ATW.
Overuren werden verrekend op je max uren. dus bijna
niemand wilde nog overwerken.
Genoeg geklaagd😊, deze week bericht dat een (ex) collega tijdens
werkzaamheden was verongelukt, dat was best schrikken, temeer ik hem wel
redelijk goed gekend heb. Wat een verdriet bij de nabestaanden..
Wat er gebeurd is, wordt nog onderzocht, maar toen ik
even terugdacht was dit de 5e collega die tijdens zijn werkzaamheden
om het leven kwam bij het railbedrijf waar ik gewerkt heb, zeer verdrietig voor
de nabestaanden.
Menselijke fouten of tekortkomingen waren in alle
voorgaande dodelijke ongelukken de oorzaak, van deze ex-collega moet nog dus
onderzocht worden wat er precies gebeurd was.
Na een verscherping van het veiligheidsbeleid, inzake
werken in de spoorinfra, is het zeker een stuk veiliger geworden, maar ook op
sociaal gebied zijn in de railinfra veel zaken beter geregeld.
Vertrouwenspersonen zijn benoemd, maar ook b.v
slachtofferhulp bij ernstige ongelukken is goed geregeld. Dan hoor je
tegenwoordig over grensoverschrijdend gedrag, dat je bijna niet meer met
stemverheffing mag spreken als iets niet goed gaat.
Heb me ook wil eens vreselijk opgewonden als er deadlines gehaald moesten
worden, maar nooit echt gescholden of gevloekt. En als ik dan wel eens te hard
uit mijn slof schoot, dan ook gewoon excuses aanbieden, dat laatste kreeg je
alleen maar respect door en waardering.
Dwarsliggers verwisselen door Railbouw baanvak Grn-Lwd
Reacties
Een reactie posten